לא עובד

הסרט החדש של וודי אלן הוא מצחיק לרגעים, חכם לרגעים אחרים, אבל בסופו של יום אחרי שנגבים מחלון השמשה הקדמית את כמויות האירוניה וההומור העצמי שהדביקו עליו, מקבלים אוטו שהוא סובארו פשע, עם אגזוז דולף.


"מה שעובד" הוא סרט דל. אין מילה אחרת לתאר אותו. העלילה שלו? פשוטה כל כך שניראת כאילו נכתבה בין לילה. זהו גם התסריט הכי "גורלי" שכתב אלןאישה צעירה מגיעה בטעות לפתח ביתו של דמות וודי אלנית, משוחקת ע"י לארי דיוויד, שגם הוא במקרה סוג של יהודי נוירוטי שנפל לאלן מהשמיים בדיוק כשאלן היה חייב מחליף לשחק את עצמו. אותו יהודי נוירוטי, בוריס שמו, הוא פוץ. אבל פוץ עם מזלהוא ניסה להתאבד ונכשל. נשמע מוכר? יש צורך בכלל שאני אמשיך? בחורה צעירה מתאהבת ביהודי זקן נוירוטי ונדבקת בחוכמתו האינסופית. אמא שלה מגיעה אחריה, והופכת מאישה נוצרית הדוקה לאשת חברה, צלמת מפורסמת וזוגתם של שני גברים. השלושה גרים ביחד ב"מאנג' או טוואה". ברור שזה עובד, ביקום של אלן כל זוגיות יכולה לעבוד לפרק זמן מוגבל. אלה בני האדםהם שמסרבים לעבוד כמו שצריך, כל הזמן, לא משנה באיזו סיטואציה ישימו אותם. למשל, אביה של אותה נערה צעירה אומללה שבשלב זה של העלילה כבר נשואה לאותו בוריס נויירוטיאותו אבא מגיע לניו יורק ומגלה, בתוך כוסית אחת של משקה או שתיים, שכל חייו היו שקר והוא אהב גברים כל חייו. הללויה לך ניו יורקאת מגלה לכולם מה טוב להם ומה לא. לבסוף, לחתום את עניין הגורל, אלן מתאהב במגדת עתידות. אבי ביטר לא היה יכול לכתוב גורל אכזר מתוק יותר ממה שוודי אלן כתב בסרט הזה.


אבל מעבר לזה שזהו הסרט המתנשא היותר של וודי אלן, מדובר באחד הסרטים הכי עייפים שהוא הצליח להוציא תחת ידיו. קלישאות אלניות שאפילו טוויסט חדש לא היה לו כוח לתת להן. וקלישאות, כמו שאמרת בעצמך בסרט שלך מר אלן היקר, צריכות למות. גם אם הן לפעמים הדרך הכי ישירה להגיד משהו, אין צורך להגיד אותם שוב ושוב ושוב. הבנו את הפואנטה.


חוץ מזה, מה קרה לשפה הקולנועית של אלן? בסרט הזה היא הידרדרה לתהומות חדשים. "ויקה כריסטינה ברצלונה" היה אמנם סרט מאוס ודי מטופש, אבל לפחות הייתה בו תשוקה לכמה רגעים מפתיעים. לסרט הזה? יש את התשוקה שמרגיש דג הרינג לרוטב. בלי ההתחכמויות של לארי דיוויד, שהשתולל על הסט ושינה את הטקסטים עד שהתאימו לאישיות החוצפנית והישירה יותר שלו, אין לסרט הזה שום דבר אמיתי להציע.


והצעירה? היא פוגשת בחור צעיר שיחליף את היהודי הנוירוטי המוזר. וכמובן שהיא מסבירה לו שאם צופים בניסוי משנים את תוצאת הניסוי. כמובן, למה לא להעלות את זה בנושא שיחה רגע לפני שמגיעים לבסיס שני? במהלך כל הסרט בוריס פונה למצלמה, מדבר לקהל שיושב באולם. כולם חושבים שהוא משוגע, אבל הוא יודע מה הוא עושההוא גאון. אנחנו צופים בדמויות ומשנים עצם קיומם. אחת מהדמויות מודעת לקיומינו ומשנה את הצפייה שלנו. יופי של טריק. אולי אם לא היה קהל באולם הסרט היה טוב יותר.


הודעת המערכתהפודקסט של השבוע מאחר אורח מיוחד לכבודו של וודי אלןהלו הוא עמית קלינג הבלתי נלאה. בשל כך עלייתו של הפודקאסט מתעכבת, בתקווה שרק בכמה שעות. אז בואו לבקר. כי עוד לא סיימנו עם וודי אלן. ממש לא.


whatever-works-david

עוד בחורה שנמלטה מחיזוריו של דון ז'ואן דה לה אלן/דיוויד


~ של cusamano ב- אוקטובר 9, 2009.

2 תגובות to “לא עובד”

  1. "הלו"?

  2. אני ממש לא מסכימה איתך, סרט שכתוב היטב, קליל, מצחיק ומשחק מצוין של השחקנים הראשיים. אני נהניתי מאוד.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

 
%d בלוגרים אהבו את זה: